Een gratis weggever. Het kan op zoveel vlakken verkeerd gaan. En dat is zonde, want het is juist een mooi middel om jouw ideale klant kennis te laten maken met jou en jouw expertise. 

De drie meest gemaakte fouten zijn:

  1. Je weggever sluit inhoudelijk niet aan bij wat je ideale klant nodig heeft.
  2. Je biedt de weggever verkeerd aan, waardoor je bereik minimaal is.
  3. Je hebt alles super goed ingeregeld met een e-mailmarketing systeem, maar je maakt geen gebruik van een funnel. Na het versturen van je gratis weggever blijft het stil.

Als e-mailmarketing expert word ik daar altijd een beetje verdrietig van. Dus om jou te helpen, en mezelf te troosten 😉 deel ik in deze blog hoe je tot een goede gratis weggever komt, hoe je die aanbiedt en hoe het je de kans geeft om een relatie op te gaan bouwen met je ideale klant. 

Stap 1: maak een weggever die je ideale klant verder brengt. 

Om te beginnen bedenk je wat je inhoudelijk als weggever gaat aanbieden. Kies wat past bij jou én je ideale klant. In mijn blog e-mailmarketing: 3 tips om te starten laat ik zien welke verschillende soorten weggevers er zijn. 

Het belangrijkste is dat je weggever waardevolle en goede content bevat. Dit is namelijk het punt waarop mensen met jou en je bedrijf kennis gaan maken. 

Maak de content zo geschikt voor jouw potentiële droomklant, dat het relevant is en dat het al een klein probleem oplost. Het mooiste is als je weggever in korte tijd al een klein resultaat oplevert. 

En natuurlijk dat je weggever een logische eerste stap is naar jouw aanbod. Ook niet geheel onbelangrijk.

Stap 2: zet je weggever online, op een plek die niet openbaar toegankelijk is

De weggever plaats je in je website of in een ledenomgeving, net wat je wilt. In ieder geval op een plek waar mensen niet zomaar bij kunnen. 

Als jouw ideale klant je gratis weggever zomaar kan downloaden, bereik je wel dat je je ideale klant een stukje verder brengt, maar daarna ben je hem/haar kwijt. Daarnaast kun je niet meten hoe gewild jouw weggever is, waardoor je nergens op kunt sturen.

Dus, echt belangrijk: bescherm jouw weggever. 

Stap 3: zet je weggever in de etalage en zorg dat technisch alles staat als een huis

Vervolgens ga je aan de slag met de rest van het proces om je weggever online te zetten.

  • Maak een landingspagina, waar de bezoekers zich kunnen inschrijven.
  • Maak een bedankpagina waarop mensen komen wanneer ze zich hebben ingeschreven. 
  • In ActiveCampaign (of andere e-mailmarketing systeem) maak je een lijst en/of tag aan. 
  • Hieraan koppel je een automatisering. Wanneer iemand dan jouw weggever heeft aangevraagd dan krijgt deze persoon meteen een mail met daarin jouw weggever.

Stap 4: zorg dat je funnel staat om in contact te blijven

Nu staan mensen op je mailinglijst en kan je een funnel gaan opzetten. Zoals het woord automatisering al zegt, kan je dit gaan automatiseren. Dus iemand vraagt je weggever aan en vervolgens krijgt die persoon automatisch een mail met daarin jouw weggever. Vervolgens kan je na een aantal dagen een tweede mail sturen met nog een extra tip of waarom je zo begaan bent met het probleem van jouw ideale klant. Na een aantal dagen kun je ook nog een 3e waardevolle mail sturen en zo verder en uiteraard werk je hierin naar je aanbod toe. Je kunt ze uitnodigen voor je webinar, of voor een adviesgesprek met jou.  

Nog een laatste belangrijke tip: onthoud goed dat je niet alles gratis hoeft weg te geven. Je kan natuurlijk een een betaalde variant maken van een weggever. Dit kan ook weer een mooie tussenstap zijn naar je high end programma. Want mensen die eenmaal gekocht hebben, kopen ook weer sneller een vervolg product of dienst bij je. 

Mocht je er toch tegenop zien om het zelf te doen door tijdgebrek of de technische uitdagingen, stuur mij dan een bericht en we gaan samen kijken hoe we dit kunnen aanpakken. Ik bied verschillende mogelijkheden. In mijn blog Wat kan ik voor je doen? lees je hier meer over.  

Wat kan ik voor je doen?

Wat kan ik voor je doen?

Wil je e-mailmarketing zelf onder de knie krijgen of word je al helemaal kriegel bij het idee? Ik kan je in beide gevallen helpen.

Lees meer
Kan het niet anders?

Kan het niet anders?

Opzij, opzij, opzij. We moeten rennen, springen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Een andere keer misschien. (Herman van Veen) Hoeveel tijd werk jij aan je business? Hoeveel ballen houd jij in de lucht? Voel je je schuldig als je even een moment voor jezelf...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This