Opzij, opzij, opzij.
We moeten rennen, springen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Een andere keer misschien.
(Herman van Veen)

Hoeveel tijd werk jij aan je business?
Hoeveel ballen houd jij in de lucht?
Voel je je schuldig als je even een moment voor jezelf neemt?
Is de balans volledig zoek, maar weet je ook niet hoe het anders kan?

Gisteren had ik een afspraak met een ondernemer die in zo’n spagaat zat. Enerzijds willen knallen met haar business, anderzijds wilde zij meer ruimte voor ontspanning en haar gezin. Maar als je wilt groeien, moet je werken aan je online zichtbaarheid en daar ging zo ontzettend veel tijd naartoe. En doordat het nog geen concrete resultaten opleverde, kostte het haar veel energie.

Keuzes maken

“Er is maar één ding wat je moet doen”, zei ik, “Keuzes maken.”

Eerlijk is eerlijk, ik heb hier ook mijn weg in gehad en ook nog een weg in te gaan. Ik was eigenlijk altijd wel bezig en hoorde mezelf regelmatig zuchten en mopperen dat ik tijd tekort had. En stiekem keek ik mijn kinderen groter, omdat ik dan vast meer ruimte zou krijgen voor mezelf en mijn bedrijf. Tot ik wakker geschud werd tijdens het lezen van een artikel.  Hier stond de vraag in: hoeveel zomers heb je nog om samen op vakantie te gaan? Even graven in mijn geheugen – ik was volgens mij 17 toen ik echt niet meer met mijn ouders mee wilde. Oef, dat betekent voor ons nog maar 12 zomers als gezin op vakantie.

Het bleef me bezighouden. Ik zag het opeens. Ik zat niet op het juiste pad. Ik was zelfstandig ondernemer geworden, omdat ik meer vrijheid wilde en meer balans. Mijn tijd zo indelen dat er rust zou zijn in het gezin en ik de moeder kon zijn die ik wilde zijn. Daar wilde ik weer naar terug.

Uitbesteden

Dat heeft mij doen besluiten afscheid te nemen van mijn grootste klant. En bepaalde taken te gaan uitbesteden. Hierdoor is er ruimte en rust ontstaan waar ik zo naar verlangde. Eerder had ik bezwaren waardoor ik deze stappen niet maakte en dit kwam o.a. door het financiële plaatje of door de overtuiging dat ik het allemaal zelf moest doen. Ik ben toch tenslotte VA. Hoe krom, want als VA ben ik ondernemer dus ik kan niet alles zelf en ik wil vooral niet meer alles zelf.

“Hoe dan?” vroeg ze aan me. Mijn antwoord: “Pak een groot vel en schrijf met deze blauwe stift alles op wat je de komende tijd moet doen van jezelf. Pak daarna deze rode stift en streep door wat eigenlijk helemaal niet belangrijk is. Omcirkel daarna met deze groene stift wat je echt zelf wilt oppakken. En de punten die niet omcirkeld zijn? Daar vraag je hulp bij, of besteed je uit.”

Met een open mond keek ze me aan. “Nu?”
“Ja.”

En zo geschieden. Ik liet haar lekker haar gang gaan terwijl ik mijn e-mails beantwoordde.

“Hey, Clasina,” hoorde ik opeens, “Dat e-mailmarketing-gebeuren, hè? Kan jij dat voor me oppakken?”

De tranen liepen over onze wangen van het lachen. “Yes! Met alle plezier!”

 

Meer lezen?

Wat kan ik voor je doen?

Wat kan ik voor je doen?

Wil je e-mailmarketing zelf onder de knie krijgen of word je al helemaal kriegel bij het idee? Ik kan je in beide gevallen helpen.

Lees meer
Campagne vs Automation

Campagne vs Automation

In ActiveCampaign kan je gebruik maken van een campagne of van een automation, maar wat is nu het verschil en wanneer je gebruik je wat?

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This